RSS

GNS3: Opening topology files with different IOS image path(s)

Have you ever tried to open previously created GNS3 projects and topology files which their used IOS image files had different paths? Sometimes you receive a project folder from a friend to check a problem or simulate a situation they have experienced at work. At the  very begining, when just opening the file, you will receive the following error message:

GNS3 exception error

This error causes GNS3 to suddenly stop opening the project. But the solution is simple, as easy as eating a cake. 🙂 Just open the topology.net file in Notepad and correct the IOS path.

Now you can open your project without any problems and go ahead.

This seems to be due to a bug in the application and unfortunately exists in version 0.8.2.

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در 2013/02/24 در Linux and Open-Source

 

برچسب‌ها: , ,

آیا ژاپنی‌ها به برج میلاد خندیدند؟

در روزهای اخیر مطلبی در اینترنت منتشر شده و توسط ایمیل و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با عنوان «خرده مهندسان ژاپنی به برج 500 میلیون دلاری میلاد». مثل همه ایمیل‌های هیجانی که با استفاده به موقع از برخی اصطلاحات فنی یا علمی سعی می‌کند (بهتر است بگوییم موفق می‌شوند) خواننده را فریب بدهند، این متن هم خیلی سریع در دنیای اینترنت به جریان افتاد و در همین 2-3 روز حداقل 4 بار به دست اینجانب رسیده است. ظاهر این نوشته انصافا از جذابیت برخوردار است و نمی‌توان منکر استعداد نویسنده آن در داستان نویسی شد.

از آنجا که اینجانب بارها توسط مار شایعات اینترنتی و مطالب زرد گزیده شده‌ام و به راحتی مطالب اینچنینی را باور نمی‌کنم، تصمیم گرفتم مقداری عمیقتر مطلب را مرور کنم. بنده توانستم با بررسی بیشتر این داستان به نکات زیر برسم که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

  • من مهندس عمران نیستم، اما واضح و مبرهن است که این نوشته تقریبا دارای هیچ بار علمی قابل توجهی نیست و به جز استفاده از دو سه اصطلاح به منظور جلب و فریب خواننده، از هیچ پشتوانه فنی و علمی برخوردار نیست.
  • یکی از ضعیفترین قسمت‌های این نوشته ایرادیست که ظاهرا مهندسان ژاپنی به بلااستفاده بودن بدنه اصلی برج (shaft) وارد کرده‌اند. در هیچیک از برجهای با طراحی مشابه در دنیا، این قسمت از برج قابل استفاده نیست یا دستکم به راحتی و به صورت قابل توجه قابل استفاده نیست.
  • نحوه گفتگو بین سه مهندس کنترل پروژه با این سطح از دانش و تجربه و در پروژه‌ای در این سطح قطعا اینچنین نیست و هیچگاه در یک بازدید رسمی از سایت به حد یک رجز خوانی و متلک گفتن تنزل نمی‌کند. مشخص نیست که هدف از این بازدید و نتیجه آن چه بوده است!
  • اجرای ژیروسکوپ، چنانچه برای برج در نظر گرفته شده باشد، جزو فازهای اولیه پروژه ساخت است. عجبا که آقای مهندس داستان مذکور از این موضوع بی‌اطلاع بوده است!
  • ارتفاع کوه‌های شمال تهران، 4000 متر از سطح دریاست، نه 4000 متر از میانگین ارتفاع سطح شهر تهران! نویسنده خوش قریحه این داستان برای اینکه از سیرداغ و پیازداغ در داستانش کم نگذاشته باشد، عددها را دولا پهنا حساب کرده است! ارتفاع بلندترین قله توچال قریب به 4000 متر از سطح دریا و ارتفاع شهر تهران از سطح دریا در شمال شهر حدود 2000 متر و در جنوب شهر کمی بیش از 1000 متر است.
  • هیچ دلیلی ندارد که قله یا دامنه کوه‌های مجاور یک شهر نقاط خوبی برای نصب آنتن و سیستم‌های مخابراتی باشد. سوای چالشهای مربوط به ویژگی‌های جغرافیایی و عوارض سطحی که بنده از آن بی‌اطلاعم و به طور بالقوه می‌تواند مانع استفاده از کوه‌های شمال تهران برای نصب آنتن‌های مخابراتی شود (مثلا به دلیل وجود نقاط کور یا فاصله کوه‌ها از مرکز شهر و افت توان امواج)، نصب آنتن روی دامنه کوه یا در موقعیت‌های نزدیک به کوه می‌تواند باعث بروز پژواک روی امواج و تضعیف یا تخریب سیگنال اصلی و به وجود آمدن مشکلاتی مانند سایه در تصویر تلویزیون یا اکو در امواج صوتی می‌شود.

مطلب زیبایی بود که از خواندن آن به عنوان یک طنز یا دروغ سیزده لذت بردم. اما براستی چرا هموطنان ما به راحتی چنین مطالبی را باور و به سرعت سینه به سینه نقل می‌کنند؟ این سوال همچنان برای من بدون جواب مانده است. چه راحت می‌توان افکار ما ایرانیان را به بازی گرفت!

 در این ارتباط، مطالعه مطالب زیر هم خالی از لطف نیست:

http://www.ghatreh.com/news/nn11972909/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%86-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AC-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF

http://www.aftabnews.ir/vdchi-nzz23nmmd.tft2.html

در گذشته هم مطلبی در خصوص سرعت انتشار شایعه در ایران نوشته بودم که می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

 
2 دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/12/03 در متفرقه

 

محل زندگی داده‌ها

پایگاه داده را نمی‌توان به یک قلعه تشبیه کرد. شاید بیشتر بتوان آنرا شبیه یک باغ دانست. در مقاله‌ای که می‌خوانید با ده پایگاه داده خارق‌العاده آشنا خواهید شد که نقشی فراتر از ذخیره داده‌ها دارند. این ده پایگاه داده به محققان و کارشناسان در موارد متعددی از قبیل حل معماهای پیچیده جنایی و بستن پرونده‌های پلیسی که شاید چندین دهه راکد بوده‌اند، پیش‌بینی رکود اقتصادی و نجات جان انسان‌ها کمک می‌کنند.

Datacenter

سیستم ترکیبی شاخصگذاری دی‌ان‌ای

حل معما‌های پرونده‌های راکد با داده‌های ژنتیک

زمانی که در سال 1990 اف‌بی‌آی ساخت پایگاه داده بزرگ دی‌ان‌ای (سیستم ترکیبی شاخصگذاری دی‌ان‌ای یا CODIS) را آغاز کرد، کارشناسان فقط می‌توانستند در مواردی از داده‌های این پایگاه استفاده کنند که شواهدی از صحنه جرم و یک متهم خاص وجود داشت. به عبارتی، توان پردازش در حدی بود که فقط برای نمونه کوچکی مثل تطبیق مشخصات دی‌ان‌ای متهم و نمونه یافته شده در صحنه جرم امکان جستجو در پایگاه داده وجود داشت. اما کودیس امروزه می‌تواند نمونه دی‌ان‌ای به دست آمده در صحنه جرم را با میلیون‌ها نمونه دی‌ان‌ای ثبت شده در پایگاه داده مقایسه کرده، نمونه‌های مشابه را یافته و فهرستی از افراد مظنون به دست دهد. با این کار حتی می‌توان جواب سوالهای موجود در پرونده‌های راکد را نیز یافت و بعضا افرادی را یافت که چندین دهه تحت تعقیب پلیس بوده‌اند یا هویتشان مجهول مانده بود. بیشتر نمونه‌های موجود در بانک اطلاعاتی از متهمان و محکومان گرفته شده است، اما تحلیلگران به طور مرتب نمونه‌های جدیدی را که از صحنه‌های جرم، بقایای غیرقابل شناسایی اجساد و نمونه‌های موجود از افراد گم شده به دست می‌آیند به این بانک اضافه می‌کنند. تا کنون، کاراگاهان از کودیس در بیش از 000/143 پرونده استفاده کرده‌اند. مثلا در تابستان گذشته وقتی به صورتی کاملا تصادفی نمونه دی‌ان‌ای شخصی در کودیس ثبت شد، برادر گم شده‌اش که از سال 1989 دیگر به منزل بازنگشته بود، پیدا شد. در واقع جسد برادر وی سالها پیش پیدا شده بود، اما قابل شناسایی نبود. تقریبا همزمان با این کشف، 10 میلیون‌امین نمونه نیز در کودیس ثبت شد: نمونه‌ای از یک قاتل سریالی خطرناک که به احتمال زیاد پلیس موفق خواهد شد برخی نمونه‌های پرونده‌های راکد را نیز با نمونه دی‌ان‌ای وی تطبیق دهد.

 

دایره المعارف زندگی

تعقیب هر ارگانیسم روی کره زمین

چهار سال پیش، موسسه اسمیتسونیان (Smithsonian)، موزه تاریخ طبیعی آمریکا، دانشگاه هاروارد، باغ گیاهشناسی میسوری، آزمایشگاه بیولوژی دریایی و کتابخانه میراث تنوع زیستی آمریکا به صورت مشترک مجموعه‌ای کامل با اطلاعاتی در مورد هر موجود زنده روی کره زمین ایجاد کردند. تا کنون، محققان این کنسرسیوم اطلاعات 40 درصد از 9/1 میلیون گونه شناخته شده روی زمین را ثبت کرده‌اند. دوست دارید اطلاعاتی در مورد فعالیت شبانه میمون پوزه‌دار ماداگاسکار به دست آورید؟ دوست دارید نقشه‌ای از توزیع جغرافیایی قاچ عسل (Honey fungus یا Armillaria) داشته باشید که شبکه بسیار ظریف آن زیر سطح زمین در هزاران هکتار زمین پراکنده است و شاید بزرگترین ارگانیزم زنده روی سیاره باشد؟ اطلاعاتی از این قسم در این دایره المعارف پیدا می‌شود. محققان اطلاعات را از صدها منبع مختلف مانند پایگاه داده بارکد زندگی (Barcode of Life) و مورف‌بانک (Morphbank) به دست می‌آورند، قالب آنرا به صورت مناسب و استاندارد تعریف شده برای این پایگاه داده درمی‌آورند و در ردیف گونه‌های مرتبط جای می‌دهند. با ترکیب اطلاعات متفرق و گسسته موجود در یک پایگاه داده واحد، می‌توان ارتباطات جدیدی بین گونه‌های مختلف یافت. زیست شناسان با بررسی الگوهای نمونه‌های مختلف و شباهت‌های آنها در مقاومت نسبت به بیماری‌ها در دایره المعارف زندگی (Encyclopedia of Life) یا EOL، تلاش می‌کنند گونه‌ها و ژن‌های جدیدی بیابند که در مطالعات مربوط به طول عمر، تولید واکسن و سایر تحقیقات پزشکی کاربرد داشته باشد. با روند فعلی، EOL تا سال 2017 اطلاعات مربوط به هر گیاه، جانور، حشره یا میکروب روی زمین را در اختیار خواهد داشت.

 

FAOSTAT

کمک به دانشمندان در تولید غذای بیشتر برای جهان

پایش تامین غذای جهان مواردی از قبیل بررسی داده‌های کشاورزی، استفاده از زمین، ماهیگیری، جنگلداری، کمک‌های غذایی، تغذیه و رشد جمعیت را شامل می‌شود. برای در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مفید، محققان در سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، بانک اطلاعاتی به نام فائواستات (FAOSTAT) ایجاد کرده‌اند که شامل بیش از یک میلیون داده آماری مربوط به پنجاه سال اخیر 245 کشور جهان و سرزمین‌های مختلف است. به عنوان مثال، با استفاده از فائواستات، محققان می‌توانند به راحتی دریابند که در سال 2000 کالری دریافتی روزانه انسانها 249 واحد بیش از بیست سال پیش از آن یعنی 1980 بوده است؛ یا 70 درصد آب مصرفی بشر صرف کشاورزی می‌شود؛ یا اینکه تقریبا 2000 راس بز و گوسفند در سراسر جهان وجود دارند؛ و با اینکه در کره زمین به اندازه کافی غذا برای تمامی انسانها تولید می‌شود، اما تقریبا 13 درصد آنها از دریافت غذا به میزان مناسب محرومند. از سال 2010، فائو داده‌های فائواستات را به صورت رایگان در اختیار همگان گذاشته است. با اینکار، تعداد کاربران این بانک اطلاعاتی از 400 به 500/11 عدد رسیده است. در بین این کاربران، دولتها و سازمانهای غیردولتی (NGO) وجود دارند که به فکر پیدا کردن راههای بهتر برای سیر کردن مردم کره زمین هستند. در آخرین مطالعات انجام شده، وزارت کشاورزی چین با استفاده از اطلاعات فائو، میزان استفاده از زمین‌های کشاورزی در 19 کشور جهان را با نرخ مواد غذایی ضروری تولید شده توسط آنها مقایسه کرد و به نتایج جالبی دست یافت: زمین‌های کشاورزی چین مازاد نیروی انسانی دارند. به عبارت دیگر، افراد بیشتری روی زمین‌های کشاورزی در چین کار می‌کنند و اگر این افراد به شهرها کوچانده شوند، می‌توان از نیروی انسانی استفاده مناسبتری کرد.

 

پروژه ژنوگرافیک

دنبال کردن تاریخ بشر از طریق دی‌ان‌ای

بهترین منبع تحقیق در خصوص مهاجرت انسان‌های نخستین نه استخوانهای بجا مانده از آن زمان و نه مصنوعات ساخت بشر اولیه، بلکه دی‌ان‌ای انسان‌های امروزی است. در سال 2005، به منظور در دسترس قرار دادن این اطلاعات، انجمن جغرافیای ملی (National Geographic Society) و IBM پروژه ژنوگرافیک را به صورت مشترک آغاز کردند. این پروژه کیت‌های مجموعه دی‌ان‌ای را به افراد می‌فروشد و تحلیلی از پیشینیان آنها ارائه می‌کند. از افراد خواسته می‌شود در صورت تمایل نتیجه حاصله را در یک بانک اطلاعاتی مخصوص وارد نمایند که اطلاعات دی‌ان‌ای افراد بومی گردآوری شده توسط نسل شناسان دیگر از 10 آزمایشگاه دیگر را نگهداری می‌کند. اطلاعات مذکور بدون نام و مشخصات فردی افراد در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود. با داده کاوی 000/420 پروفایل ذخیره شده در بانک اطلاعاتی، دانشمندان می‌توانند در خصوص تکامل ژنتیکی جمعیت‌های بشری و نسل‌ها اطلاعاتی به دست بیاورند و بر اساس آن رد پای این تکامل را در انسان‌های ماقبل تاریخ نیز دنبال نمایند. در سال 2008، با مطالعه اجداد مادری 624 ژنوم از آفریقا، محققان پروژه ژنوگرافیک دریافتند که اگرچه تمامی انسان‌ها در دی‌ان‌ای موجود در انسان 000/000/200 سال پیش (زن میتوکوندریال) مشترک هستند، انسان‌های نخستین مرتبا به گروه‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. گروه‌های کوچکی از انسانها سالها پیش در گروههای جداگانه‌ای و به صورت مجزا زندگی و تکامل یافته‌اند و سرانجام در عصر حجر مجددا در یک اجتماع یکسان متحد شده‌اند.

 

پنل بین المللی مرکز توزیع داده‌های تغییرات آب و هوایی

پیش بینی سرنوشت سیاره زمین

پیش از آنکه پنل بین المللی تغییرات آب و هوایی مرکز توزیع داده (Data Distribution Centre یا DDC) خود را در سال 1998 راه اندازی کند، محققانی که به اطلاعات و آمار تغییرات آب و هوا نیاز داشتند ناچار بودند آنها را از تعدادی از دانشمندان و محققان که در مدلسازی داده‌های آماری مربوطه خبره بودند به دست بیاورند. به تدریج اطلاعات درخواستی از مدلسازان بیشتر و بیشتر شد، درخواست‌ها روی هم تلمبار گردید و تحلیل و استخراج داده‌ها به کاری طاقتفرسا و کسل کننده تبدیل شد. بدتر از همه اینکه هر بار کارشناسان مدلسازی فرضیات متفاوتی برای قالب‌بندی داده‌ها در محاسبات خود لحاظ می‌کردند و این کار مقایسه داده‌های به دست آمده از گزارش‌های مختلف را مشکلتر می‌کرد. اما امروزه، DDC به عنوان منبع یگانه اطلاعات در خصوص آب و هوای کره زمین خدمت‌رسانی می‌کند. تحلیلگران DDC داده‌های به دست آمده از مدل‌های متفاوت را پیش از وارد کردن به بانک اطلاعاتی، به قالب‌های سازگار و قابل استفاده تبدیل می‌کنند. با این امکان، به عنوان مثال اگر دانشمندی بخواهد تاثیرات گرمایش جهانی را روی تولید ذرت در چین مطالعه کند، می‌تواند از مجموعه داده‌های موجود که بر اساس 49 مدل آماری مختلف ایجاد شده است استفاده نماید و اطلاعات خروجی را با قالب مناسب دریافت نماید.

 

MD:PRO

متمرکزسازی دژ ضد برنامه‌های مخرب

پروژه MD:PRO با داشتن کاتالوگی از بیش از 15 میلیون برنامه کامپیوتری مخرب، تبدیل به مرکز کنترل بیماری‌های امنیت سایبری در سرتاسر جهان شده است. خدمات امنیتی Frame4 که در سال 2006 در هلند راه اندازی شد، پایگاه داده‌ای را به عنوان مرجع کارشناسان و خبرگان امنیت ایجاد کرد که بتوانند در صورت نیاز یک برنامه مخرب خاص را برای تحلیل و بررسی بیشتر و تولید برنامه‌های دفاعی مناسب دریافت کنند.  تحلیلگران Frame4 نمونه‌ها را با استفاده از کامپوتر‌هایی به نام کوزه عسل (honeypot- یک شگرد متداول امنیتی برای به دام انداختن یا منحرف کردن برنامه‌های مخرب. کامپیوتری که نقش کوزه عسل را ایفا می‌کند، حاوی اطلاعات مهم حقیقی نیست و صرفا باعث جلب توجه هکرها، ویروس‌ها و سایر برنامه‌های مخرب می‌شود.) این کامپیوترها از لحاظ فنی و مالی مورد حمایت شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی ویروس هستند. تحلیلگران می‌توانند در عوض کمک‌های خود از طریق سایت FTP پروژه MD:PRO نمونه تهدیدات امنیتی و بدافزارها را دریافت نمایند. در کنار برخی از این برنامه‌ها، کد منبع آنها نیز وجود دارد. به منظور جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات سایت، Frame4 اطلاعات کاربران خود را ذخیره می‌کند. از زمان تقویت موتور پردازشگر MD:PRO از سال گذشته میلادی، حجم این بانک اطلاعاتی رشدی در حدود یک میلیون نمونه در ماه داشته است.

دوست‌یابی در OKCUPID

کشف نحوه ایجاد روابط بین انسان‌ها

در دو سال گذشته چهار فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد که سایت دوست‌یابی OkCupid را تاسیس کرده‌اند، به مطالعه نحوه دوست‌یابی کاربران این سایت پرداخته‌اند تا بتوانند رفتار انسان را در خصوص دوست‌یابی و ارتباط با جنس مخالف بیشتر بشناسند و نتایج آنرا منتشر نمایند. این سایت هفت میلیون کاربر فعال دارد، که هر یک از آنها به طور میانگین به 200 سوال شخصی پاسخ می‌دهد. در فرایند ارسال پیام، چت کردن، مبادل عکس و جستجوی سایرین، میلیاردها داده تولید می‌شود که شرکت آنها را به منظور کشف نکات حساس و مهم می‌کاود. بسیاری از نتایج به دست آمده در وبلاگ OkTrends منتشر شده است که برخی از آنها نیز کمی تامل برانگیز است: مثلا زنان سیاه پوست بیشتر از سایر گروه‌ها به پیام‌های ارسال شده پاسخ می‌دهند، و البته کمتر از بقیه نژادها پاسخ دریافت می‌کنند؛ حتی از سوی مردان سیاه پوست. در مقایسه، مردان سیاه پوست بیشتر از تمامی گروه‌های جنسی و نژادی پاسخ دریافت می‌کنند و البته 20 درصد کمتر از مردان غیرسفید پوست به پیام‌های دریافتی جواب می‌دهند. سایر یافته‌ها تا این حد عجیب نیستند. نتایج بررسی این گروه نشان می‌دهد که برای جلب توجه در برخورد اول رعایت نکاتی ساده می‌تواند شانس شما را افزایش دهد: اگر مرد هستید، متواضع باشید و سعی نکنید که جلب توجه کنید. اگر زن هستید، تصاویر با لباس یقه‌باز از خودتان روی سایت قرار دهید.

پایگاه داده نقشه‌برداری دیجیتالی آسمان Sloan

ایجاد نقشه کیهان

در سال 1998، ستاره شناسان به کمک تلسکوپ 5/2 متری اسلون (Sloan) در نیومکزیکو شروع به ایجاد نقشه آسمان و بارگذاری تصاویر به دست آمده در یک پایگاه داده به نام پایگاه داده نقشه‌برداری دیجیتالی آسمان اسلون (Sloan Digital Sky Survey Database یا SDSS) کردند. از آن پس، ستاره شناسان با استفاده از بیش از 100 ترابایت فضای ذخیره سازی موجود در این پایگاه داده، نقشه و مشخصات بیش از نیم میلیارد ستاره، کهکشان، سیارک و نواختر را در آن ذخیره کرده و نقشه‌ای سه بعدی از فضای خارج از کهکشان ما ایجاد کرده‌اند. با این کار دانشمندان قادرند به مطالعه ساختار جهان بپردازند. در سال 2010، دانشمندان موفق شدند پاسخ این سوال که چرا کوتوله‌ها ردی از فلز در اتمسفر خود دارند را با استفاده از داده‌های SDSS بیابند. با مقایسه نقشه‌های هزاران کوتوله سفید تازه شناسایی شده در SDSS و سایر ستاره‌ها، دانشمندان متوجه شدند که احتمالا غبار مشاهده شده، تکه‌ها و خاک و شن باقیمانده از سیارات و موادیست که زمانی شامل آب هم بوده‌اند. از آنجایی که راه شیری شامل تعداد بسیار زیادی از کوتوله‌های سفید است، دانشمندان چنین استدلال می‌کنند که احتمالا تعداد سیاره‌های آبی و سنگی بیش از آنچیزیست که در گذشته تصور می‌شد. به همین دلیل، احتمال وجود حیات فرازمینی در کهکشان ما بیش از پیش‌بینی‌های گذشته است.

ماشین Wayback

بایگانی دایمی وب

هدف ماشین Wayback کپی کردن و ذخیره سازی اینترنت است. از زمانی که بایگانی اینترنت (Internet Archive) پایگاه داده خود را در 15 سال پیش ایجاد کرد، نرم‌افزارهای مخصوص کاوش و شاخصگذاری اینترنت (crawler) نزدیک به 180 میلیارد صفحه وب را از بیش از 200 میلیون وبسایت ثبت کرده‌اند. اکنون، با اندازه‌ای بالغ بر 4 پتابایت (هر پتابایت 1024 ترابایت است) و رشد تقریبی ماهیانه 35 تا 40 ترابایت، ماشین Wayback بزرگترین بایگانی وب موجود در جهان است. می‌توانید با مراجعه به web.archive.org، آدرس (URL) یک سایت را در صفحه اول سایت وارد کنید. این آدرس می‌تواند مثلا یک وبلاگ قدیمی باشد که سالهاست بروز نشده است. Wayback به شما تقویمی از تاریخ‌هایی که محتوای سایت مورد نظر در آنها ضبط شده نشان می‌دهد. سپس می‌توانید با مراجعه به تاریخ مورد نظر، محتوای سایت را در همان روز مشاهده نمایید. حتی ساعت ضبط محتوای صفحه نیز با قرار دادن نشانگر ماوس روی تاریخ مورد نظر از تقویم مذکور قابل مشاهده است. استفاده از این ماشین رایگان است. بنابراین، هر محقق یا فرد کنجکاوی می‌تواند از آن برای بررسی روند تحولات وب و داده‌های موجود روی آن در گذر زمان استفاده نماید. به عنوان مثال، محققان کتابخانه کنگره آمریکا از Wayback برای ایجاد نمایشگاهی از محتوای برخی سایتها در روز حادثه 11 سپتامبر و سه ماه پس از آن استفاده کردند.

Database of Databases

WORLDCAT

ارتباط تمامی کتابخانه‌های جهان

از زمانی که اولین مرکز غیرانتفاعی کتابخانه آنلاین، WorldCat را در 40 سال پیش ایجاد کرد، کتابداران سراسر جهان اطلاعات فهرست بیش از 75/1 میلیارد کتاب را از 000/72 کتابخانه در 170 کشور در آن وارد کرده‌اند. کتابداران از این بانک اطلاعاتی برای دسترسی به اطلاعات کتب استفاده می‌کنند. اعضای کتابخانه‌ها و کسانی که تمایل به امانت گرفتن کتاب دارند می‌توانند از طریق برنامه موبایل WorldCat به دنبال کتاب، فیلم، نقشه و موسیقی در کتابخانه‌های نزدیک به خود بگردندمحققان، می‌توانند با داده‌کاوی اطلاعات موجود در این بانک اطلاعاتی به بررسی روند تغییرات فرهنگی و تاریخی بپردازند و حتی تغییرات آینده را پیش بینی نمایند. مثلا، یکی از اقتصاددانان دانشگاه تورنتو با بررسی اطلاعات WorldCat متوجه شد که فراز و نشیب در تعداد کتابهای جدید حوزه فناوری می‌تواند با فاصله زمانی تقریبی یک سال، به ترتیب نشاندهنده رونق و رکود اقتصادی باشد.

 ********

یک بانک اطلاعاتی از بانک‌های اطلاعاتی

در سال 1989 مهندس انگلیسی، تیم برنرز لی با استفاده از هایپرتکست و ارتباط دادن مستندات روی اینترنت وب را اختراع کرد. اکنون وی قصد دارد بزرگترین و مفیدترین بانک اطلاعاتی جهان را بسازد: Linked Data. همانطور که وب مستندات HTML را به یکدیگر وصل می‌کند، Linked Data اطلاعات یافت شده در بانکهای اطلاعاتی باز (قابل دسترس عموم) را روی بستر وب به یکدیگر متصل می‌کند. اما همانطور که جستجوی وب می‌تواند شما را به یه فایل صفحه گسترده اکسل برساند که حاوی اطلاعات مورد نظرتان باشد، جستجوی این شبکه عظیم از اطلاعات و بانکهای اطلاعاتی می‌تواند کامپیوتر شما را به داده کاوی شبکه‌ای از بانک‌های اطلاعاتی قابل فهم برای ماشین هدایت کند و تمامی اطلاعات مرتبط با جستجوی شما را که در آن یافت شود به شما بازگرداند. برنرز لی مثالی از تحقیقات آلزایمر می‌زند: جستجوی گوگل به دنبال پروتئین‌های موثر در انتقال سیگنال عصبی و نرون‌های هرمی نقریبا بی‌نتیجه است؛ در صورتیکه جستجوی Linked Data که بانک‌های اطلاعاتی حاوی داده‌های وراثتی را به بانک‌های اطلاعاتی مربوط به رفتار پروتئین متصل می‌کند و به شما نام 32 پروتئین را بازمی‌گرداند که برای بررسی و تحقیق بیشتر مناسبند. در پاییز سال گذشته برنامه‌نویسان در کنسرسیوم وب (World Wide Web Consortium) 203 بانک اطلاعاتی را با استفاده از 395 میلیون ارتباط به یکدیگر متصل کردند. هدف نهایی، توسعه Linked Data تا جایی است که تمامی داده‌های تولید شده در جهان به صورت بلادرنگ (realtime) به یکدیگر متصل باشند. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این پروژه می‌توانید به سایت linkeddata.org مراجعه نمایید.

تیم برنرز لی خالق وب در حال ارائه مدل Linked Data در کنفرانس تد 2009

********

منبع: پاپیولار ساینس

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/10/17 در Big Data, Information Technology

 

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , ,

آقای خط (La Linea)

داشتم با پسرم کارتون نگاه می‌کردم که باز هم یکی دیگه از قسمت‌های کارتون آقای خط پخش شد. البته اسمش رو نمی‌دونستم و با جستجو تو اینترنت تونستم اسمش رو کشف کنم. 🙂 تولید این انیمیشن کوتاه داستان جالبی داره که در ادامه خلاصه‌ای ازش رو آورده‌ام:

*****

در سال 1969، شرکت معروف لاگوستینا (Lagostina) که تولید کننده زودپز بود، تصمیم گرفت که محصولات خود را در تلویزیون با استفاده از انیمیشن‌های کوتاه تبلیغ کند. در این انیمیشن‌های کوتاه دو و نیم دقیقه‌ای، آدمی کنجکاو با دماغی بزرگ به نمایش در می‌آمد که شخصیت تیپیک لاتین داشت؛ آدم پرحرفی که زیاد از دست خود هنگام صحبت کردن استفاده می‌کرد و خیلی هم با صدای بلند حرف می‌زد. این آدم که باید در مورد محصولات لاگوستینا صحبت می‌کرد، در واقع خود آقای آگوستینا لاگوستینا (Agostina Lagostina) بود. از آنجا که این کاراکتر انیمیشنی فقط با یک خط کشیده می‌شد و داستانش در هر قسمت با شروع و خاتمه یه خط مستقیم آغاز می‌شد و پایان می‌یافت، معروف شد و به سر زبانها افتاد. بعد از تولید هشت قسمت، این شخصیت به محبوبیت دست یافت و در تمام دنیا به نام آقای خط (La Linea) شناخته شد.

نویسنده این مجموعه، کاریکاتوریستی به نام اوسوالدو کاواندولی (Osvaldo Cavandoli) بود. کاوا در بعضی از قسمت‌ها به مقابل دوربین می‌آمد و به ایفای نقش در کنار آقای خط می‌پرداخت یا صرفا به کشیدن می‌پرداخت. در نهایت بیش از صد قسمت از این مجموعه تولید شد. موفقیت این مجموعه را نه فقط در خلاقیت و طبع شوخ آن، بلکه می‌توان در قالب خاص تلویزیونی آن دید. علاوه بر این، به دلیل کوتاه بودن هر قسمت، می‌شد از آن به عنوان میان برنامه در تلویزیون یا حتی در سالن‌های سینما استفاده کرد.

 
8 دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/07/16 در متفرقه

 

برچسب‌ها: , , , ,

پپسی کولا، کره ماه، عقل آدمیزاد

تقریبا ده روز پیش بود که ایمیلی به دستم رسید با مضمون نمایان شدن لوگوی پپسی کولا روی سطح ماه در تاریخ فلان و ساعت فلان. اینجانب هم که قبلا صابون ایمیلهای دروغ و بی‌اساس زیاد به تنم خورده (و اتفاقا بعضیهاشون رو بدجوری باور کرده بودم)، قبل از باور هر کدوم از این ایمیلهای معمولا محیر العقول، کمی راجع بهشون فکر و تحقیق می‌کنم. در این مورد هم کمی به قوانین تابش و بازتابش در مبحث اپتیک (خدا آقای فردی‌پور دبیر فیزیک دوم دبیرستانمون رو هر جا هست حفظ کنه) رجوع کردم و دیدم هر کاری میکنم همچین چیزی درست از آب در نمیاد. تقریبا بدون اینکه تا انتها بخونمش، پاکش کردم و رفتم سراغ ایمیل بعدی.

خلاصه شاید در حد چند ثانیه راجع بهش فکر نکردم و بعد از چند دقیقه هم موضوع بکلی از یادم رفت. اما سه شنبه شب بود که یکی از آشنایان زنگ زد و با تردید در مورد خبر تصویر لوگوی پپسی کولا روی ماه پرسید. من هم گفتم که به نظر شایعه می‌رسه و اون هم نظر من رو تایید کرد و باز هم از موضوع گذشت و گذشت.

اما… امروز متوجه شدم که این مسئله و میزان باورش نزد عامه مردم بازتاب گسترده‌ای تو سایتها و جراید داخلی و حتی خارجی داشته و سایتهایی مثل france24 (البته قسمت گزارشگران آزاد- observers)، MSN و چند وبلاگ خارجی هم به این مسئله و پیچیدن این شایعه تو ایران پرداختند. حتی عزیز دلی در answers.yahoo.com سوالی را اندر باب صحت و سقم این مسئله مطرح کرده بودند (البته اینقدر اعتماد به نفس نداشتند که اسمشون رو هم بذارن زیر سوال؛ ‌یه نمه شک داشتن ایشون). خلاصه که آبروریزی به پا شد. تا آخر وقت کار به جایی رسید که بی‌بی‌سی فارسی هم در مقاله‌ای به تحلیل رونق بازار شایعات در جوامع پرداخت.

حتی کار به همینجا هم ختم نشد و ظاهرا (به نقل از بی‌بی‌سی فارسی) خبرگزاری ایسنا هم گزارشی مفصل در این مورد و شامل نظر چند کارشناس روابط عمومی و تبلیغات هم به چاپ رسونده!!! (این از خبرگزاری دانشجوهای ایرانی، اون هم از خود دانشجوهامون)

من به مسائل جامعه‌شناسانه و آسیب‌شناسی‌اش کاری ندارم. سوادش رو هم ندارم (هرچند به قول آقای بزرگ، سواد ندارییییم، عقل که دارییییم) فقط می‌خواستم بگم که ایمیلهای اینچنینی با نام hoax‌ (سر کاری یا شوخی) در اینترنت سرگردانند و مرتب بین کاربران می‌چرخند. البته ظاهرا این ایمیل یه مقدار جدیده و با این مضمون خاص احتمالا تولید وطنه. من که تو اینترنت می‌گشتم، دیدم که اخبار مشابهی در حدود مارس سال 2008 در خصوص همین شیوه تبلیغات توسط شرکت تولیدکننده آبجو Rolling Rock مطرح شده که اونهم تمی مثل تبلیغ پپسی کولا داره.

در فضای مجازی، وجود و دست به دست شدن چنین داستانهایی اصلا عجیب نیست و در همه جای دنیا هم وجود داره. مثلا ایمیل مشهوری که عکسی از سریال Lost رو به عنوان آخرین شکار یک مسافر هواپیمای مسافربری ایرفرانس که از برزیل به فرانسه می‌رفت و سقوط کرد، به مردم غالب کرد. انشاله به موقع‌اش در مورد اون ایمیل هم مطلبی خواهم نوشت. اما در مورد لوگوی پپسی، اونچیزی که دردآوره، خارج شدنش از فضای مجازی و سرایتش به پیر و جوون و بی‌سواد و باسواد و ایناست. اینجاست که دل آدم رو به درد میاره. امیدوارم که روزی کمی به تعقل و تفکر علمی و منطقی «اعتقاد» پیدا کنیم؛ «اشراف» پیشکش.

 
6 دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/06/08 در متفرقه

 

نظر فقهی مقام معظم رهبری درباره استفاده از فیلترشکن

خبرگزاری مهر نوشت: مقام معظم رهبری در استفتایی دیدگاه خود را درباره استفاده از فیلترشکن اعلام فرمودند. در استفتایی از دفتر مقام معظم رهبری پرسیده شد: برخی از سایت‌های خبری فیلتر شده‌اند.

این در حالی است که برخی افراد به سبب موقعیت شغلی، مثل خبرنگاران باید به این سایت‌ها رجوع کنند و اخبار و اطلاعات کسب کنند. معمولا این اخبار در سایت‌های مجاز نیز وجود ندارد. حکم شرعی استفاده از سایت‌های فیلتر شده برای کسانی که ضرورت شغلی آنها ایجاب می‌کند از این سایت‌ها استفاده نمایند چیست؟ در پاسخ دفتر مقام معظم رهبری آمده است: به‌طور کلی، استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى مى‌باشد و تخلف از مقررات جایز نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

 
۱ دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/05/06 در متفرقه

 

موفقیت روش Skilled Migrant Category

تحقیقات نشان می‌دهد که روش گزینش کارگر ماهر (Skilled Migrant) از کارایی قابل قبولی برخوردار است.

تحقیق جدیدی که توسط وزارت کار نیوزیلند انجام شده نشان می‌دهد که روش انتخاب مهاجران در شاخه کارگر ماهر (Skilled Migrant Category یا SMC) به طور کلی از کارایی مورد انتظار برخوردار بوده و 94 درصد از مهاجرانی که به این شیوه قدم به نیوزیلند گذاشته‌اند، سه سال پس از مهاجرت شاغل و از حقوق میانگین 30 دلار در ساعت برخوردار بوده‌اند.

تحقیق انجام شده با نام «نقاط تمایز» تلاش داشت با بررسی امتیازی که مهاجران در شاخه‌های مختلف مهاجرتی دریافت کرده‌اند نسبت به حقوق آنها، دریابد که کارگران ماهر تا چه میزان در فضای کار نیوزیلند جذب شده‌اند.

به گفته واسانتا کریشنان (Vasantha Krishnan)، سرپرست تیم تحقیق: «سه سال پس از اقامت در نیوزیلند، 94 درصد از مهاجران مشغول به کار هستند و به طور میانگین 30 دلار در ساعت حقوق دریافت می‌کنند. مهاجران با مدارک تحصیلی بالاتر حقوق به مراتب بالاتری دریافت می‌کنند و اینچنین به نظر می‌رسد که به خوبی توانسته‌اند از مهارتهای خود در مشاغلی که در این کشور پیدا کرده‌اند استفاده نمایند. به عنوان مثال، کسانی که حایز مدارج تحصیلی بالاتر بودند، تا 33 درصد بیش از افراد کمتر تحصیلکرده فاقد تحصیلات آکادمیک درآمد داشتند.»

کارگران ماهری که بابت داشتن پیشنهاد به کار امتیازی دریافت کرده بودند، دستکم به اندازه سایر مهاجران فنی‌ای که پیش از آنها در نیوزیلند مشغول به کار بوده‌اند درآمد داشتند. برغم نداشتن تجربه کاری در نیوزیلند، مهاجران دارای پیشنهاد کاری توانسته بودند به سرعت و با موفقیت با کار در نیوزیلند مانوس شوند.

به گفته خانم کریشنان: «تحقیق صورت گرفته نشان داد که SMC به طور کلی کارکرد قابل قبولی دارد و شاید تغییرات جزیی برای بهبود طراحی خط مشی -از طریق ساده سازی تعداد سوالاتی که از افراد متقاضی پرسیده می‌شود و همچنین تطبیق بهتر امتیازات تخصیص داده شده نسبت به توانایی کسب درآمد در آینده- لازم باشد. از این یافته‌ها در آینده برای تغییر روش گزینش در این حوزه استفاده خواهد شد.»

خانم کریشنان همچنین خاطرنشان ساخت که این تحقیق نتایج یک تحقیق پیشین را نیز که نشان می‌داد مهاجران فنی در نیوزیلند سطح درآمد خیلی خوبی دارند، تایید می‌کند.

SMC به این منظور طراحی شده تا افرادی با توانایی تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد و جامعه نیوزیلند را قادر سازد که اقامت دایم این کشور را دریافت نمایند. کسانی که بابت داشتن مهارتهای قابل تبدیل و شرایط لازم برای یافتن کار (داشتن پیشنهاد کاری، مدارک دانشگاهی و تجربه کاری مورد تایید در بازارهای کاری قابل قیاس –comparable labour market) قادر به کسب امتیاز باشند، می‌توانند از این طریق به نیوزیلند مهاجرت نمایند. امتیازات مهاجران باید به سطح مشخصی برسد تا بتوانند اقامت نیوزیلند را دریافت نمایند.

*****

منبع: dol.govt.nz

لینک خبر: http://www.dol.govt.nz/News/Media/2012/research-shows-skilled-migrant-points-working-well.asp

 
3 دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/04/21 در مهاجرت به نیوزیلند

 

برچسب‌ها: , ,

فاجعه در سیستم بانکی کشور

در روزهای گذشته بالاخره آن چیزی که همه کارشناسان فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات از مدتها قبل پیش‌بینی می‌کردند، اتفاق افتاد؛ چیزی که از لحاظ فنی برای هیچ مهندس کامپیوتر، کارشناس IT یا مدیری در این حوزه غیرعادی و غیرقابل انتظار نبود و نیست: لو رفتن اطلاعات میلیونها کاربر سیستم بانکی کشور.

سیستم بانکی کشور از نظر طراحی و مهندسی بر بستر ضعیف و ناشیانه‌ای پیاده‌سازی شده است که البته دلیلش نه عدم وجود دانش مرتبط، نه عدم وجود کارشناسان خبره و باانگیزه برای انجام وظیفه، نه تحریم و نه نداشتن زمان کافی است. دلیل این ضعف فاحش تنها در یک چیز خلاصه میشه: بی‌مسئولیتی و بی‌لیاقتی مدیران بانک مرکزی. کدام کارشناس علوم کامپیوتر (بانکهای اطلاعاتی، نرم‌افزار، شبکه، امنیت اطلاعات) هست که نداند برای ذخیره اطلاعات مشتری آن هم در فعالیتهای مالی و با چنین درجه اهمیتی باید بانک اطلاعاتی رو دسته بندی کرد، هر یک را در محل فیزیکی جداگانه و با حفاظت فیزیکی مجزا نگهداری کرد، به افراد و گروههای فنی مشخص و مجزایی برای دسترسی به هر بخش مجوز داد، کلیه فعالیتهای تیمهای فنی و راهبری را ثبت و به اصطلاح log کرد، و در ذخیره اطلاعات از رمزگذاری و درهمریزی چندلایه استفاده کرد. موارد ذکر شده، شاید نوشته‌های یک کارشناس شبکه و امنیت اطلاعات باشد، اما باور کنید یا نه، به راحتی و در هر کتابی که حاوی مطالبی در مورد مدیریت اطلاعات و مدیریت امنیت اطلاعات باشد، قابل جستجو و تفحص است. و متاسفانه از آن نوع مطالبیست که طبق فرهنگ رایج در دانشگاهها و البته بازار کار، فقط به درد کتابها و قصه‌پردازیهای استادان دانشگاه می‌خورد که سرشان همیشه در همین کتابهاست و نه فضای عملی و بازار کار(؟)

هرگز فراموش نخواهم کرد دفعاتی را که به خاطر تنظیم یک رمز پیچیده، عدم کپی اطلاعات روی رسانه‌های غیرمطمئن، عدم صدور مجوز دسترسی به بعضی اطلاعات برای برخی افراد و … حتی از سوی همکارانم هم مسخره شدم. هرگز فراموش نخواهم کرد که برای تهیه دسترسی به منابع شبکه فرم درست کردم و از متقاضی دسترسی امضا گرفتم و به نظر دیگران چه کار لوکس و البته بی‌ارزشی انجام داده بودم. انگار با اتفاقی که افتاد (و شاید موجب ضرر و زیان اینجانب هم بشود) در اعماق وجودم به نوعی احساس خوشحالی کردم. انگار که خسرو زارع فرید حرف دل من و احیانا خیلی‌های دیگر را -که در محیط کار و در برابر تعهدی که به خاطر دانش فنی و البته به خاطر اخلاق حرفه‌ای دارند بر سر دو راهی تناقضات احمقانه مانده‌اند- زد.

در واقع، این مشکل بزرگتر از اینهاست. اصلا باید در حوزه فناوری اطلاعات آسیب شناسی صورت بگیرد و ببینیم چرا اصول ابتدایی امنیت اطلاعات که اجرای آن بسیار ساده و با صرف هزینه نسبتا کم قابل اجراست تا این حد مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؛ اصول ساده‌ای که عدم رعایت آنها فجایعی از جنس لو رفتن حساب بانکی شهروندان یک کشور 70 میلیونی تمام می‌شود. سال 1386 بود که من مقاله‌ای در مورد اهمیت مدیریت امنیت اطلاعات نوشتم و در اون اشاره کردم که حتی در کشورهایی مانند مصر و مراکش هم دستکم یک شرکت به سراغ پیاده سازی استانداردهایی در این زمینه رفته‌است، اما در کشور ما دریغ از یک شرکت …. در صورتیکه ادعای شرکتهایی مانند شرکت نفت، شرکت گاز، فولاد مبارکه، شرکتهای خودروسازی، بانک مرکزی و برخی دیگر در زمینه داشتن گواهینامه‌های رنگارنگ (که البته از حد پز دادن و قاب کردن آن و نصب در اتاق مدیر عامل فراتر نمی‌رود) به طور عام و فناوری اطلاعات به طول خاص گوش عالم را کر کرده است.

در زمینه گواهینامه‌های دیگر صاحبنظران باید نظر بدهند. اما در زمینه فناوری اطلاعات همین بس که درک مدیران در کشور ما در غایت خود از حد تجهیز بستر شبکه به تجهیزات اکتیو و پسیو گرانقیمت فراتر نمی‌رود. البته در این باب، روی سخن با مدیران بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار غیردولتی نیست، زیرا در آن بخش مقتضیات اقتصادی و مالی هر جا که لازم باشد سازمان را به سمت استفاده از بهترین فناوری سوق می‌دهد و هر جا که لازم باشد از صرف هزینه بدون دلیل منطقی خودداری می‌شود.

به نظر من در پس پرده عدم علاقه به تفکر سیستماتیک در مدیران میانی و ارشد سازمانها در ایران و عمل به آنچه در کتابها خوانده و آموخته‌اند معضل بی‌مبالاتی، بی‌مسئولیتی و عدم اعتقاد به ارتباط علم و عمل نهفته است. شاید بتوان گفت عدم اعتقاد به ارتباط علم و عمل منشاء فرهنگی دارد که کمابیش در همه اقشار جامعه ایران مستتر اما موجود است. کمی به دور و بر خود نگاه کنیم و بیندیشیم که افرادی که با بروز مشکل به سراغ کتاب و دستورالعمل و اینترنت می‌روند مقبولترند یا کسانی که تا وقتی مشکلی آشکار نشده و عواقبش دامنگیر نشده، انگار که وجود ندارد و هنگامی که بروز می‌کند به صورت هیئتی و گتره‌ای و با سعی و خطا تنها به رفع و رجوع آن می‌پردازند؟ جواب: گروه دوم. این گروه معمولا از در توجیه مشکلات برمی‌آیند و نابسامانی‌های ناشی از کوته‌بینی و کم‌کاری را نیز به گردن دیگران می‌اندازند. همانگونه که در این مورد نیز رسانه‌ها (احتمالا به منظور صیانت از حیثیت بانک مرکزی) به هیچوجه موضوع را به شکلی تحلیل نکرده‌اند که خدای نکرده افکار عمومی به کوتاهی و قصور بانک مرکزی پی ببرد. به جای بررسی علت این فاجعه، یافتن نواقص و ایرادهای حقیقی و رفع آنها و به جای اینکه مسئول واقعی این فاجعه، رئیس بانک مرکزی، آقای بهمنی، توضیحات قانع‌کننده ارائه کند و از مردم عذرخواهی نماید، بلافاصله شرکت خصوصی فناوران انیاک که مجری خدمات پرداخت الکترونیک و درواقع پیمانکار سیستم بانکی کشور بوده است، مقصر شناخته شده و مجوز فعالیتش لغو می‌شود. چه مضحک! مسلما شرکت فناوران انیاک  از لحاظ فنی در این رابطه مقصر است. اما کجاست خط مشی امنیتی، خط مشی حفاظت از اطلاعات، خط مشی امحای اطلاعات سوخته، خط مشی حفاظت فیزیکی، خط مشی پشتیبانگیری، خط مشی انتخاب و آموزش نیروی انسانی و … ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؟ پیمانکار مجری دستورات و تامین کننده انتظارات کارفرماست. چرا باید دایه عزیزتر از مادر باشد؟ وقتی یکی از بالاترین نهادهای کشور به حدی برای اطلاعاتی با چنین درجه از اهمیت ارزش قائل نیست، پیمانکار بخش خصوصی چه گناهی دارد؟ گناه فناوران انیاک به جز این است که برای قربان شدن در مسلخ این رسوایی و شستن دامان مقصران واقعی انتخاب شده است؟

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/04/17 در Information Technology

 

برچسب‌ها: , , , ,

دم خروس یا قسم حضرت عباس؟

دیروز سه شنبه بیست و هفتم دی ماه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شبهات مطرح شده در خصوص اینترنت ملی و مسدود شدن دسترسی به اینترنت جهانی توضیحاتی داد.

ایشان صراحتا اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه جایگزین اینترنت نمی‌شود. تقی‌پور ضمن نسبت دادن جاسوسی به موتورهای جستجوگر اینترنت دلیل مدعای خود را آمارهای اعلام شده از این سایتها در خصوص میزان مراجعه به سایتهای اینترنتی، جستجوی واژه‌ها یا عباراتی خاص توسط کاربران مناطق مختلف جهان دانست.

وی گفت: «…به عنوان مثال اعلام می‌کنند مردم ایران در هفته یا روز مشخصی از کدام کلمات یا واژه‌ها بیشتر استفاده کرده‌اند که این مفهومش آن است که آنها دائم در حال کنترل و رصد اطلاعات کاربران هستند هرچند این ظاهر قضیه است اما پشت پرده با سرقت اطلاعات مردم اقدامات جاسوسی و اهداف شومشان را دنبال می‌کنند.»

به نقل از همشهری آنلاین، تقی پور با اشاره به راه اندازی موتورهای جستجوی بومی به مهر گفت: «برای حفظ امنیت و مسدود کردن راه‌های درز اطلاعات مردم کشورمان چندین گروه غیردولتی روی موتورهای جستجوی داخلی در حال فعالیت هستند تا در قالب شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و مردم با اطمینان خاطر بیشتری از آن استفاده کنند…. با راه اندازی موتورهای جستجوی بومی از بسیاری از آسیب‌ها و مسائل امنیتی که کوچکترین آن به سرقت رفتن و مخدوش شدن اطلاعات حریم شخصی و خانوادگی افراد است جلوگیری به عمل می‌آید.»

به نظر من، بر اظهارات آقای تقی‌پور سوالات و مواردی مترتب است:

1. ایشان ظاهرا از نحوه گردآوری اطلاعات و جزییات جستجوی کاربران و کاربردهای آن اطلاع درستی ندارند. گوگل، بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی، سالهاست که سوابق جستجوی کاربران را نگهداری و تحلیل می‌کند. تحلیلی که روی آدرس آی‌پی مورد استفاده، عبارات جستجو و غیره صورت می‌پذیرد، در مواردی مانند افزایش دقت جستجو و کمک به هدایت کاربر به نتایج مرتبط‌تر، پی‌ریزی و تکامل جستجویی هوشمندانه‌تر و ایجاد توانایی درک حقیقی موضوع مورد نظر کاربر و البته در کنار اینها کمک به بازاریابی و تبلیغات گوگل کاربرد دارد.

البته نمی‌توان منکر این شد که در مواقع لزوم این اطلاعات قابلیت استفاده امنیتی نیز دارند. اما امنیتی دیدن این مقوله می‌تواند به عرصه‌های دیگر نیز تسری داده شود. امنیتی دیدن تمامی تراکنشهای بانکی کاربران با استفاده از کارتهای عضو شتاب یا کارتهای اعتباری بین‌المللی یک نمونه از این عرصه‌هاست. از نمونه‌های دیگر آن می‌توان به تراکنشهای اینترنتی، پرداخت قبوض و عملیات بانکی با استفاده از اینترنت، وجود دوربینهای راهنمایی و رانندگی، دوربینهای حراست در مترو و سایر اماکن اداری، تجاری، عمومی و خصوصی، ثبت سوابق خرید بلیط اتوبوس و هواپیما و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. آیا تا کنون کسی از یک شرکت هواپیمایی به خاطر ثبت و ضبط سوابق مسافر شکایت کرده؟ آیا تاکنون کسی از بانک مرکزی با ادعای نقض حریم خصوصی افراد در هنگام انجام خرید با استفاده از دستگاه POS شکایت کرده؟ آیا کسی از راهنمایی و رانندگی با ادعای ضبط تصویر سرنشینان خودرو شکایت کرده؟ آیا اصولا چنین شکایتی بامعنی و معقول است؟ آیا کسی می‌تواند از مخابرات به دلیل علم به ریز مکالمات مشترکان شکایت کند؟

حضور در فضای سایبر نیز علاوه بر اینکه اسباب راحتی، تفریح، تحقیق و خیلی موارد مثبت و پسندیده دیگر را برای کاربر فراهم می‌کند، نتایج طبیعی‌ای هم در بر دارد. اولین نتیجه طبیعی و غیرقابل حذف حضور در اینترنت به جا گذاشتن ردپای دیجیتال است. وجود این ردپا، هرچند بعضا مشکلاتی برای کاربران فراهم می‌کند و در برخی موارد می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد، اما این بدان معنا نیست که در هیچ فعالیت اینترنتی نباید از ما ردی باقی بماند. این درست مانند آن است که انتظار داشته باشیم وقتی از منزل خارج می‌شویم، دیده نشویم. اینکار، شاید در شرایط خاصی معقول یا لازم باشد، و البته حق هر کسی است که حتی تردد روزانه خود را نیز مخفی کند. اما آیا شما حاضرید برای آمد و شد هر روز خود دست به مخفی‌کاری بزنید؟ آیا اصولا و عقلا چنین کاری لازم است؟

2. تاکنون هیچ شخص، نهاد یا سازمانی در هیچ کجای دنیا از گوگل یا سایتهای مشابه به دلیل log کردن آی‌پی یا عبارات مورد جستجو شکایت نکرده است. بنابراین، این موضوع اساسا از نظر کسی مشکل‌ساز نیست. یادم هست که موتور جستجوی cuil در بدو ظهور همین مسئله را به عنوان نقض حریم کاربران بزرگ کرد و قصد مقابله با آن را داشت. اما در همان زمان هم این گفته چندان مورد توجه قرار نگرفت و حتی مخالفانی هم داشت. ثبت شدن ترافیک و ردپای کاربر یک نتیجه طبیعی استفاده از فناوری نوین است. خدماتی که این کار به بشریت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و علم ارائه می‌دهد، بیش از مضرات آن است. مزایایی که در پیش‌بینی گرایش کاربران –مثلا به یک فیلم سینمایی یا یک کاندیدای خاص انتخابات- وجود دارد، یا در تشخیص سریعتر از قبل اپیدمی بیماریهای فصلی، ترسیم نمودارها و تهیه گزارشهای فوق العاده دقیق و ملموس از فعالیتهای اقتصادی و علمی (data visualization) وجود دارد، و آنچیزی که تحت عنوان داده عظیم (Big Data؛ رجوع شود به Poplular Science، نوابر 2011) به اینترنت روح بخشیده است، غیرقابل انکارتر از آن است که وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با ادبیاتی سخیف و جملاتی که شاید فقط شنونده عادی و آمی یک مصاحبه خبری را گمراه کند، زیر سوال ببرد.

3. معلوم نیست آقای وزیر چرا موتورهای جستجوی داخلی را (که هنوز وجود خارجی ندارند و خدا می‌داند چه زمان و چگونه آماده خواهند شد) امین اطلاعات و آنچه که وی «حریم خصوصی کاربر» نامیده است می‌داند! آیا مخابرات که در حال حاضر با ارسال کوکی روی رایانه کاربران اینترنت توفیق اجباری مشاهده صفحه زیبای peyvandha.ir را نصیب آنان می‌کند، می‌تواند حافظ اطلاعات شخصی و حریم کاربران ایرانی باشد؟ چرا موتورهای جستجوی بومی خود سارق اطلاعات کاربران ایرانی نباشند؟ چه پشتوانه‌ای برای عدم انجام آن وجود دارد؟ (در باب موتورهای جستجوی ایرانی، سری به سایت ریسمون بزنید) البته از تلاش مقدس نهادهای خدوم برای سرقت حساب کاربری و گذرواژه کاربران ایرانی جیمیل در ماههای گذشته بگذریم که تجلی کاملی از معنی امانتداریست.

آقای وزیر! ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم. ما به خوبی و بیش از شما الزامات، مزایا، معایب، فرصتها و تهدیدهای زندگی در عصر خود را می‌دانیم. ما قیم نمی‌خواهیم!

 
2 دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/01/18 در Information Technology

 

برچسب‌ها: , , , ,

مراقب میزان استفاده از اینترنت باشید

از بازیهای مجازی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، از iPhone تا BlackBerry*، ما با فناوری آنلاین احاطه شده‌ایم و این فناوری ما را به اعتیاد خود در آورده است.

چه زمان می‌توان گفت علاقه وافر ما به فناوری اینترنت به محدوده زیان‌آور و اعتیاد نزدیک شده است؟ این سوالی است که ذهن قانونگذاران و کارشناسان بهداشت و سلامت را به خود مشغول کرده است.

به نظر برخی افراد، اینکه فناوری ممکن است اعتیادآور باشد اساسا اشتباه است. (مطلب کوتاه با عنوان «استفاده یا سوء استفاده؟» را بخوانید.) باید دید این طرز تفکر در عمل هم قابل قبول هست یا نه. در تابستان سال گذشته دادگاهی در هاوایی شکایت یک مرد 51 ساله آمریکایی علاقمند به بازیهای آنلاین از یک شرکت تولیدکننده بازیهای آنلاین را وارد دانست و دستور به ادامه روند دادرسی داد. موضوع شکایت این مرد از شرکت کره‌ای NC این بود که به وی در مورد میزان اعتیادآور بودن این بازی هشداد داده نشده بود. او بنابر ادعای خودش، از سال 2004 حدود 20 هزار ساعت وقت صرف بازی آنلاین Lineage II کرده است.

موضوع اعتیاد به اینترنت زمانی جدیتر گرفته شد که تعدادی از روانشناسان گروهی از طرفداران بازیهای آنلاین از کره جنوبی را که به دلیل اعتیاد به بازی StarCraft تحت درمان بودند را انتخاب نمودند و با استفاده از اسکنرهای ام آر آی میزان تغییر میزان فعالیت مغز آنها را بررسی نمودند. پری رنشاو (Perry Renshaw) از موسسه مغز دانشگاه یوتا در آمریکا و همکارانش دریافتند که زمانی که به داوطلبان بخشی از بازی نمایش داده می‌شود، فعالیت مغز در سه قسمت مجزای مغز افرادی که جزو گروه معتادان به بازی هستند، نسبت به گروه افراد عادی، به شدت افزایش پیدا می‌کند. بعد از یک دوره شش هفته‌ای درمان با داروی ضدافسردگی بوپروپیون (bupropion)، فعالیت مغزی افراد معتاد وقتی که قسمتهایی از بازی به آنها نمایش داده می‌شد، کمتر شد و در ادامه منجر به کاهش اشتیاق آنها به انجام بازی شد.

فقط بازیهای آنلاین نیستند که اجتناب از آنها در اینترنت دشوار است. یک روانشناس متخصص در زمینه مشکلات نوجوانان به نام ریچارد گراهام اولین کلینیک تخصصی درمان اختلالات روانی و رفتاری ناشی از تحصولات تکنولوژیک را راه اندازی کرده است. او چند گروه در معرض آسیب را شناسایی کرده است که می‌توان آنها را بر اساس جنسیت به دو گروه کلی تقسیم کرد. وی چنین توضیح می‌دهد: «یک گروه مردان جوان هستند که علاقه مفرطی به بازیهای آنلاین مانند World of Warcraft از خود نشان می‌دهند. زنان و دختران جوان هم معمولا جذب شبکه‌های اجتماعی و سیستمهای پیامرسان می‌شوند و نمی‌توانند در برابر این سرگرمیها خود را کنترل کنند.»

یک نظرسنجی که در بریتانیا انجام شد، شدت علاقه به رسانه‌های وابسته به صفحه نمایش (screen-based media) نشان می‌دهد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که با انجام چند کار به صورت همزمان (multitasking) هر انگلیسی به طور متوسط هشت ساعت و چهل و هشت دقیقه وقت را با فشردن در هفت ساعت وقت روزانه صرف استفاده از رسانه‌های وابسته به صفحه نمایش می‌کند. این میزان در افراد 16 تا 24 ساله خیلی بیشتر است. آنها در طول روز، نه ساعت و نیم بازی و کار با رایانه و کنسولهای بازی را در زمان شش ساعت و نیم انجام می‌دهند.

گراهام می‌گوید: «ما در میانه یک انقلاب تکنولوژیک قرار داریم و دقیقا نمی‌دانیم این تحول چه تاثیراتی بر ما خواهد داشت. من با این نظر که فناوری یکسره بد است موافق نیستم- چرا که فواید غیرقابل انکاری برای ما دارد- اما باید فکری به حال دسترس پذیری آن کرد. فناوری در حال حاضر بیش از مواد مخدر در دسترس است.»

کلینیک گراهام یکی از کلینیکهای جدیدی است که برای کمک به افرادی تاسیس شده که استفاده از فناوری در حال تخریب روابط، تحصیلات یا سلامتی آنان است. برنامه کلینیک این است که این افراد قادر را سازیم تا تعادل را به زندگی خود بازگردانند. هدف اصلی این کلینیک که سال پیش در لندن افتتاح شد، نوجوانان است. البته همکار روانشناس گراهام، نرینا راملاکان (Nerina Ramlakhan) بیشتر روی مشکلات بزرگسالان تمرکز کرده است. خودش به شوخی می‌گوید کارش ترک دادن کارمندان و پشت میزنشینهایی است که به بازی با گوشی BlackBerry معتاد شده‌اند.

گراهام می‌گوید یکی از جذابیتهای بازیهای مجازی برای نوجوانان این است که راهی ساده‌تر برای خوب جلوه دادن خود و مورد توجه همسالان قرار گرفتن پیش پای آنها قرار می‌دهد. به نظر وی: «پیشرفت حاصله بعد از سه روز کامل بازی WoW (مخفف World of Warcraft) خیلی بیشتر از دو سال درس خواندن برای یک نوجوان نمود دارد.» برخی افراد زمانی که در دنیای واقعی و در زمینه‌هایی مانند ورزش یا امتحانات با شکست مواجه می‌شوند، به دنیای مجازی روی می‌آورند.»

از این بین، بعضی نمی‌توانند خود را از این دنیا جدا کنند و به مرور دچار افسردگی، تشویش، نگرانی و پریشانی می‌شوند. اما اگر بتوانند آن را کنار بگذارند، ظرف دو یا سه روز بهتر می‌شوند.

چین و کره جنوبی راه حل‌های سختگیرانه‌ای برای مداوای معتادان به بازیهای رایانه‌ای در پیش گرفته‌اند. به گفته گراهام، درمان آنها شامل ماهها تمرین و ورزشهای سخت فیزیکی مانند دوران خدمت سربازی است. این کار آنها را تبدیل به افرادی بی‌عاطفه و ایرادگیر می‌کند. البته در مورد بعضی افراد، اشتیاق به انجام بازی‌های رایانه‌ای آنچنان زیاد است که اتخاذ چنین سیاستهایی ناگزیر است.

راملاکان رشد استفاده از اولین رایانه‌های خانگی را از دهه 1980 مورد بررسی قرار داد. سپس به عصر تلفنهای همراه در دهه 90 رسید و تاثیر آنها را روی بانوان مراجعه کننده به کلینیک مورد بررسی قرار داد. او می‌گوید خواب اولین قربانی اعتیاد به فناوری در بزرگسالان است. به عقیده وی: «این افراد معمولا جایی بین آدرنالین تا کافیین سیر می‌کنند. استراحت نمی‌کنند و به دلیل اشتیاق به انجام بازی از خوردن وعده‌های غذایی صرفنظر می‌کنند. در نتیجه سطح انرژی بدن افت می‌کند و دچار کمخوابی می‌شوند. در ضمن، افزایش وزن نیز پیدا می‌کنند.»

این توضیحات به طرزی باورنکردنی یادآور نوشته‌های ژوزف وایزن باوم (Joseph Weizenbaum)، پیشگام هوش مصنوعی، هستند. او در سال 1976 از اینکه می‌دید چگونه برنامه نویسان رایانه با قهوه و نوشابه روز را به شب می‌رسانند و روی کاناپه می‌خوابند، ابراز شگفتی می‌کرد. اما در زمان ما، به نظر می‌رسد که با وجود توامان فناوریهایی که در همه جا به چشم می‌خورند و طبیعت مستعد انسان، باید انتظار قربانیان بیشتری را داشته باشیم.

استفاده یا سوء استفاده؟

 تقریبا از بدو ظهور فناوری اطلاعات، این بحث که آیا اعتیاد به آن ممکن است یا نه مطرح بوده است. یک تعریف از اعتیاد رفتاری، بروز متناوب اشتیاق مفرط به رفتار خاصی است که ممکن است آثار مشخصی روی سلامت فرد داشته باشد (در این باره، مصادیق زیادی از استفاده افراد از اینترنت وجود دارد.).

البته مفهوم اعتیاد رفتاری مورد پذیرش همگان نیست. مرجع روانشناسی (راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکان آمریکا در اختلالات روانی) عبارت «اختلال در کنترل علاقه» را برای این مشکل ترجیح می‌دهد و آنرا از اعتیاد فیزیکی مانند اعتیاد به الکل یا کوکایین جدا می‌کند.

این سوال که آیا اعتیاد به اینترنت باید در ویرایش بعدی فهرست اختلالات (DSM-5) گنجانده شود یا نه، در حال حاضر بحث داغ جامعه روانشناسان است. بعضی مانند روانشناس جرالد بلاک (Jerald Block) از پورتلند در آمریکا معتقدند که معتادان به اینترنت همان رفتاری را از خود نشان می‌دهند که سایر معتادان بروز می‌دهند؛ مانند استفاده مفرط، نشانه‌های زمان ترک و آثار منفی اجتماعی.

برخی مانند رونالد پایز (Ronald Pies)، از دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس (Tufts) در بوستون، معتقدند که مطالعات دقیق به میزان لازم روی اعتیاد به اینترنت انجام نشده تا به ما نشان دهد نشانه‌های زمان ترک ریشه‌های روانی دارند. پیروان این نظریه معتقدند که آثار منفی اجتماعی که به استفاده بیش از حد از اینترنت نسبت داده می‌شوند، ممکن است علل ریشه‌ای دیگری مانند افسردگی، یا اختلال اشتیاق مفرط داشته باشند.

——————————————————

* در متن اصلی، به دلیل علاقه مفرط کاربران BlackBerry به استفاده از آن، به جای این عبارت از عبارت CrackBerry استفاده شده که پیشوند crack- تداعی کننده یک نوع ماده مخدر شیمیایی است. استفاده از این عبارت جهت اشاره به BlackBerry در ادبیات عامیانه رواج دارد.

*****

ماهنامه دانشمند، شماره 577، آبان 1390

منبع: نیوساینتیست، 11 سپتامبر 2010 ، اصل این مقاله با عنوان «Beware the Irresistable Internet» در هفته نامه نیوساینتیست به چاپ رسیده است.

مترجم: بابک باقرزادگان

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در 2012/01/06 در Information Technology

 

برچسب‌ها: , , , , ,